Az ateista filozfia-professzor arrl beszl a tantvnyainak, mi a problmja a tudomnynak Istennel, a Mindenhatval. Megkri az egyik j dikjt, hogy lljon fel s a kvetkez prbeszd alakul ki:
Prof: Hiszel Istenben?
Dik: Teljes mrtkben, uram.
Prof: J-e Isten?
Dik: Termszetesen.
Prof: Mindenhat-e Isten?
Dik: Igen.
Prof: A btym rkban halt meg, annak ellenre, hogy imdkozott Istenhez, hogy gygytsa meg. Legtbbnk trekedne arra, hogy segtsen msokon, akik betegek. De Isten nem tette ezt meg. Hogyan lehetne akkor j Isten? Hmm?
Dik: (a dik hallgat)
Prof: Erre nem tudsz vlaszt adni, ugye?
Dik: (a dik hallgat)
Prof: Erre nem tudsz vlaszt adni, ugye? Kezdjk ellrl, fiatalember. J-e Isten?
Dik: Igen.
Prof: J-e Stn?
Dik: Nem.
Prof: Honnan szrmazik Stn?
Dik: Istentl?
Prof: gy van. Mondd meg nekem, fiam, van-e bn ebben a vilgban?
Dik: Igen.
Prof: A bn mindenhol jelen van, nemde?
Dik: Igen.
Prof: s Isten teremtett mindent. gy van?
Dik: Igen.
Prof: Teht ki teremtette a bnt?
Dik: (a dik nem vlaszol)
Prof: Vannak-e betegsgek? Erklcstelensg? Gyllet? Csfsg? Mindezen szrny dolgok lteznek ebben a vilgban, ugye?
Dik: Igen, uram.
Prof: Teht, ki teremtette mindezeket?
Dik: (a dik nem felel)
Prof: A tudomny lltsa szerint 5 rzknk van, melyekkel felfogjuk s megfigyeljk a dolgokat magunk krl. Mondd meg nekem, fiam! Lttad-e mr valaha Istent?
Dik: Nem, uram.
Prof: Mondd meg neknk, hallottad-e mr valaha a te Istenedet?
Dik: Nem, uram.
Prof: rezted-e mr valaha a te Istenedet, megzlelted-e a te Istenedet, vagy rezted-e mr a te Istened illatt? Klnben is, volt-e mr valamilyen kzzelfoghat tapasztalatod Istenrl?
Dik: Nem, uram, attl tartok nem.
Prof: s mgis hiszel benne?
Dik: Igen.
Prof: A tapasztalati, igazolhat, bemutathat bizonytkok alapjn a tudomny kijelenti, hogy a te ISTENED nem ltezik. Na erre mit mondasz, fiam?
Dik: Semmit. Nekem csak a hitem van.
Prof: Igen. A hit. Pontosan ezzel van problmja a tudomnynak.
Dik: Professzor, ltezik-e a h?
Prof: Igen.
Dik: s ltezik-e a hideg?
Prof: Igen.
Dik: Nem, uram. Nem ltezik.
(Az esemnyek ezen fordulatra az eladterem elcsendesedik.)
Dik: Uram, lehet sok hnk, mg tbb hnk, tlhevthetnk valamit, vagy mg annl is jobban felhevthetjk, lehet fehr hnk, kevs hnk, vagy semennyi hnk. De nem lesz semmink, amit hidegnek hvnak. 458 fokkal tudunk nulla al menni, ami a h nlkli llapotot jelenti, de annl lejjebb nem mehetnk. A hideg nem ltezik. A hideg szt a h nlkli llapot jellemzsre hasznljuk. A hideget nem tudjuk lemrni. A h: energia. A hideg nem az ellentte a hnek, uram, hanem a hinya.
(Az eladteremben ekkor mr egy gombost leejtst is meg lehetne hallani.)
Dik: s mi van a sttsggel, Professzor? Ltezik-e a sttsg?
Prof: Igen. Hogyan beszlhetnnk az jszakrl, ha nem lenne sttsg?
Dik: Ismt tved, uram. A sttsg valaminek a hinyt jelzi. Lehet kis fnynk, normlis fnynk, nagy erej fnynk, villan fnynk, de ha sokig nincs fny, akkor nincs semmi, S azt hvjuk sttsgnek, gy van? De a valsgban a sttsg nem ltezik. Ha ltezne, mg sttebb tudnnk tenni a sttsget, nemde?
Prof: Teht, mire akarsz rmutatni mindezzel, fiatalember?
Dik: Uram, azt akarom ezzel mondani, hogy a filozfiai eszmefuttatsa hibs.
Prof: Hibs? Meg tudod magyarzni, mirt?
Dik: Uram, n a kettssgek talajn mozog. Azzal rvel, hogy van az let, utna pedig a hall, van egy j Isten s egy rossz Isten. Az Istenrl alkotott felfogst vgesnek tekinti, mrhet dolognak. Uram, a tudomny mg egy gondolatot sem tud megmagyarzni. Elektromossgot s mgnesessget hasznl, de sohasem ltta egyiket sem, arrl nem is szlva, hogy brmelyiket megrtette volna. Ha a hallt az let ellentteknt vizsgljuk, akkor tudatlanok vagyunk arrl a tnyrl, hogy a hall nem ltezhet klnll dologknt. A hall nem az let ellentte: csak annak hinya.
<