krisztus
krisztus

Kszntelek az oldalon!

Ez az oldal azrt kszlt,

hogy dicsrje az Urat,

s mindazoknak kellemes perceket

szerezzen akik pr kellemes percet

szeretnnek eltlteni az odafenn valkkal!

Ha tetszik az oldal s ldsosnak talltad

krlek egy pr szban emlkezzl

meg a vendgknyvben!

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

 

 

                   

                   

 

                            

                            

                         

                

                

                

                

                

                

                

                

                

                

                 

                

                

      

                

 

             

 

 

tants
tants : Szenthromsg

Szenthromsg


Szenthromsg

 

Jzusban Isten nagyon kzel jtt hozznk, s kijelentette magt mint a "hromegy" Istent. A Szenthromsgrl szl tants alapja a Biblia, habr nem talljuk meg benne ezt a kifejezst. Az szvetsgi monoteista hitre alapozva beszl az jszvetsg Istenrl mint Atyrl, Firl s Szent Szellemrl, valamint tallunk kijelentseket a hrom isteni szemly kztti kapcsolatokrl Istenen bell.

A szemly fogalom rtelmezsnek eredett a keresztny teolgiban tallhatjuk meg azzal a trekvssel, hogy Isten s Jzus lnye felfoghatv vljk. Az eredeti rtelmezs nem materilis, s nem is valami nll dolog lersaknt rtettk. Egy szemlyre az jellemz, hogy kpes kapcsolatot teremteni, szeretni s kommuniklni.

A hromegy termszet Isten kinyilatkoztatsa folyamat az dvtrtnetben. Az szvetsgi idben Isten lefektette a termszetrl val helyes elkpzels alapjt. Kinyilatkoztatta magt mint az egyetlen Istent, s az egsz szvetsgben a monoteizmus szigor megtartsra figyelmeztet.

Halld meg, Izrael: Az R a mi Istennk, egyedl az R! Szeresd azrt az Urat, a te Istenedet teljes szvedbl, teljes lelkedbl s teljes erdbl! (5 Mzes 6:4-5)

Ezt mondja az R, Izrael kirlya s megvltja, a Seregek URa: n vagyok az els s az utols, rajtam kvl nincs Isten. Kicsoda olyan, mint n? Szljon, mondja meg, sorolja fel, hogy mi trtnt, amita hajdan npet alkottam; s mondjk el a jvendt, ami kvetkezik. Ne rettegjetek, s ne fljetek! Hiszen rgta hirdettem, megmondtam, s ti vagytok a tanim! Van-e Isten rajtam kvl? Nincsen kszikla, nem tudok rla! (zsais 44:6-8)

Isten termszetnek jszvetsgi kinyilatkoztatsa semmit sem vltoztatott ezen: a monoteizmus vitathatatlan alapja a Szenthromsg helyes rtelmezsnek.

Az els szzadok szenthromsgi vitinak folyamn meg kellett vdeni a helyes hitet klnbz helytelen prblkozsok ellen, amelyek megksreltk Isten termszett emberi rtelmnk szmra felfoghat mdon magyarzni.

A monarchianizmus gy prblta megtartani Isten egysgt s egyetlensgt, hogy a hrom isteni szemlyt az egyszemly Isten hrom mdjaknt, hrom klnbz megjelensi formjaknt magyarzta. A monarchianizmust ezrt modalizmusnak is neveztk. Egy msik neve ennek a tantsnak patripasszianizmus volt. Ennek a fogalomnak a megalkotja bizonyra a tants kvetkezmnyt akarta mutatni: azt kell hinnnk, hogy az Atya Isten szenvedett s meghalt a kereszten, ami azonban teljessggel lehetetlen, ha az Isten, akiben hisznk, mindenhat s rkkval. E tants f kpviselje a Kr.u. 2. szzadban Smyrnai Noetus s Praxeas, a Kr.u. 3. szzadban pedig Sabellius volt (rla szabellianizmusnak is neveztk).

Ezrt szksgess vlt, hogy mlyebben elmagyarzzk az Atya, a Fi s a Szent Szellem kztti vals klnbsget.

A szubordinalizmus al-flrendelt viszonyknt prblta magyarzni a Szenthromsgot. Az Atya Isten mindenek felett ll, mint olyan valaki, aki elrhetetlen. Jl ismert kpviselje ennek a tantsnak Origenes a Kr.u. 3. szzad els felbl. A szubordinalizmus azt mondta, hogy a Fi s a Szellem isteni termszetek, de egyrtelmen al vannak rendelve az Atynak. Arius a 3. szzad vgn s a 4. szzad elejn tovbbfejlesztette ezt a tantst. Az arianizmus azt tantotta, hogy kezdetben az Atya megteremtette a Fit, s aztn egytt teremtettk a vilgot. A kvetkezmnye ennek az lenne, hogy a Fi teremtmny, s nem Isten. Egy tovbbi kpviselje ennek a tantsnak Nicodemiai Eusebius.

Kr.u. 325-ben a Niceai zsinat foglalkozott ezzel a tmval, s kijelentette, hogy az Atya s a Fi ugyanolyan termszetek (grg: homoousion to patri). A Kr.u. 381-es Konstantinpolyi zsinat megerstette a Niceai zsinat megfogalmazsait, s kijelentette, hogy a Szent Szellem is ugyanolyan termszet, mint az Atya s a Fi.

JZUS ISTENI TERMSZETRL

Az jszvetsg azt tantja, hogy Jzus isteni termszet, teljesen egy az Atyval, s mgis megklnbztethet tle.

... akik kzl (Izrael npbl) szrmazik a Krisztus test szerint, aki Isten mindenek felett: ldott legyen mindrkk. men. (Rma levl 9:5)

Kezdetben volt az Ige, s az Ige az Istennl volt, s Isten volt az Ige. kezdetben az Istennl volt. Minden ltala lett, s nlkle semmi sem lett, ami ltrejtt. (Jnos 1:1-3)

Istent soha senki sem ltta: az egyszltt Isten, aki az Atya kebeln van, az jelentette ki t. (Jnos 1:18)

Ezekben a versekben lnyeges kijelentseket tallunk tmnkhoz. Itt a msodik isteni szemly, a Fi rk ltezsrl s istensgrl van sz. Az Ige (grg: logos) kifejezst Jnos a Fira hasznlja. Az Igrl azt mondta, hogy Isten volt, s Istennl volt, amely kifejezi egyrszt a szemlyek azonos termszett, msrszt a kzttk lev klnbsget.

Jzusban az Ige emberr lett. Nem az Atya, nem is a Szellem lett emberr, hanem a Fi, az Atya egyszlttje, akinek az Atyban rk szrmazsa van, s mivel az Atytl szrmazik, ugyanolyan termszete van, mint az Atynak. A klnbz kziratokban a 18. versnek klnfle vltozatai lteznek. A legtbb kzirat "egyszltt Fi"-t fordt, de a New American Standard-Version fordtsa megfelel e vers legrgibb s legmegbzhatbb kziratainak, s Jzus istensgnek tovbbi egyrtelm bizonysga: ott "egynemzett Isten" ll.

Jzus istensgrl kln tmaknt tallhatsz egy rszletes s tfog tanulmnyt.

A SZENT SZELLEM MINT SZEMLY

Ha szerettek engem, tartstok meg parancsolataimat, n pedig krni fogom az Atyt, s msik Prtfogt ad nektek, hogy veletek legyen mindrkk... (Jnos 14:15-16)

Elmondom nektek ezeket, amg veletek vagyok. A Prtfog pedig, a Szentllek, akit az n nevemben kldd az Atya, megtant majd titeket mindenre, s eszetekbe juttat mindent, amit n mondtam nektek. (Jnos 14:25-26)

A Szent Szellemet Jzus "Prtfog"-nak nevezi. Az itt hasznlt grg sz (parakletos) "segt"-knt is fordthat. A Szellem tantani s emlkeztetni fog minket arra, amit Jzus mondott. Mivel Jzus ilyen mdon beszlt a Szellemrl, ezrt ktsgtelen, hogy mint szemlyt nyilatkoztatta ki t, nem pedig mint valamifle szemlytelen ert.

Van egy egyrtelm filolgiai bizonytk arra, hogy a Szellem szemly, amelyet azonban nem lehet magyarra fordtani. A "szellem" sz (grg: pneuma) nyelvtanilag semleges nem, de a fent idzett szvegben a mutat nvms, amely a pneuma szhoz tartozik (grg: ekeinos) nem semleges, hanem hmnemben ll. A mondat alanynak termszetes neme, akirl sz van, felvltja a nyelvtani nemet. Az egyetlen lehetsges magyarzat az, hogy Jzus a Szent Szellemrl mint szemlyrl beszl.

Az Apostolok cselekedeteiben tovbbi utalsokat tallhatunk arra, hogy a Szellem szemly.

Egy ember, nv szerint Annis, felesgvel, Szafirval egytt eladott egy birtokot, s rbl felesgnek tudtval flretett magnak, egy rszt pedig elvitte, s az apostolok lbai el tette. Pter azonban gy szlt: "Annis, mirt szllta meg a Stn a szvedet, hogy hazudj a Szentlleknek, s flretegyl magadnak a fld rbl? Ha megmaradt volna, nem neked maradt volna-e meg, s miutn eladtad, nem te rendelkeztl-e az rval? Mi indtotta szvedet ilyen cselekedetre? Nem embereknek hazudtl, hanem az Istennek." (Apostolok cselekedetei 5:1-4)

Hogyan hazudhat valaki egy szemlytelen ernek? Csak egy valsgos, vele szemben ll flnek hazudhat valaki, akivel kapcsolata lehet, s aki szintesget vr s rdemel. Ilyen mdon vilgoss vlik, hogy az apostolok a Szent Szellemben mint szemlyben hittek.

A SZENTHROMSGRL

Amikor eljn a Prtfog, akit n kldk nektek az Atytl, az igazsg Lelke, aki az Atytl szrmazik, az tesz majd bizonysgot nrlam... (Jnos 15:26)

Jzus az Atytl kldte a Prtfogt - itt mindhrom isteni szemly meg van emltve. A Jnos 14:26-ban az Atyrl mondta azt, hogy elkldi a Szellemet. Ezltal lthatjuk, hogy Jzusnak ugyanolyan hatalma van, mint az Atynak. Ez ers bizonytk a Fi isteni termszete mellett, s a hrom isteni szemly mly egysge mellett.

...de amikor eljn , az igazsg Lelke, elvezet titeket a teljes igazsgra, mert nem nmagtl szl, hanem azokat mondja, amiket hall, s az eljvend dolgokat is kijelenti nektek. engem fog dicsteni, mert az enymbl mert, s azt jelenti ki nektek. Amije van az Atynak, az mind az enym; ezrt mondtam, hogy az enymbl mert, s azt jelenti ki nektek. (Jnos 16:13-15)

Ez egy msik ers kifejezs az Istenben lev egysgre ppgy, mint a hrom isteni szemly cselekvsre s a kztk lev kapcsolatra. Ezek a versek mutatjk a HROM ISTENI SZEMLY kztti klnbsget az EGY ISTEN kinyilatkoztatsa alapjn.

A SZEMLYEK SZRMAZSA A SZENTHROMSGON BELL

Mikor beszlnk a Fi rk nemzsrl s a Szellem szrmazsrl? Ezek a szavak kifejezsmdok csupn, vagy valban lerjk Isten bels lnyt? El kell fogadnunk, hogy emberi nyelvnk nem tkletes. Az, ahogyan a szavakat megrtjk, tapasztalataink eredmnye. Ezrt egy emberi nyelv sem alkalmas arra (s ennek gy is kell lennie), hogy az rkkval Istent lerja. Mg sincs ms eszkznk. Isten az emberi nyelvet hasznlta arra, hogy kijelentse magt neknk, tudva, hogy szavai flrerthetek, st kiforgathatak lesznek.

Jzus azrt jtt, hogy kinyilatkoztassa az Atyt, ezrt szavai nem lehetnek csupn az sajt, zsid gondolkods szerinti kifejezsmdjai. A kinyilatkoztats azt jelenti, hogy Jzus "informcikat" hozott Isten lnyrl. Jzus apa s fi kzti kapcsolatrl beszlt. rthetjk ezt gy, mint egy kpet. Ez a kp azonban tartalmazza azt, hogy az Atya nemzette a Fit. Ms lehetsg nincs. Jnos a msodik isteni szemlyt "logosznak", ignek nevezte. Ez azt felttelezi, hogy valaki szlja ezt az igt. A Logosznak az Atyban van az eredete.

Nem lehet klnbsg a hrom isteni szemly kztt isteni tulajdonsgaikat illeten. Nem lehet klnbsg a mindenhatsg, mindentuds s mindentt jelenvalsg tekintetben. Nem lehet nagyobb vagy kisebb szemly Istenben. Ha eltekintnk attl a klnbsgtl, amely a kapcsolataikban van, akkor egyltaln nem marad klnbsg. Kvetkezskppen nincs rtelme hrom isteni szemlyrl beszlni. Ebbl a gondolkodsmdbl fejldik ki a modalizmus. A hrom isteni szemly nem lenne rk valsg Istenen bell, hanem csak Isten klnbz megnyilvnulsi mdjai a vilgban.

Nem mondhatjuk, hogy nhny Szenthromsggal kapcsolatos bibliai kifejezs megfelel a zsid gondolkodsmdnak. Jnos "egynemzett Isten"-nek (grg: monogenes theos) nevezi Jzust. Ez a kifejezs nem illik sem a zsid, sem a grg gondolkodsmdhoz. Logikai ellentmondst hordoz magban. Vagy nemzett, vagy Isten. Nehezen rthet kifejezs volt ez. Ezrt nhny msol azt gondolta, hogy ki kell "javtania". gy k inkbb a Biblit korrigltk sajt gondolkodsuk helyett. Ez a kifejezs csak gy rtelmes, ha a Logosz rk nemzsre vonatkoztatjuk a Szenthromsgon bell. A Fi nemzse rk folyamat idn s tren kvl. Hasonlan ahhoz, ahogyan a Nap llandan sugrzik, gy nemzi folyamatosan az Atya a Fit kezdet s vg nlkl. Az Atya a Fi rk eredete. Mindketten rszt vesznek az egy s oszthatatlan Istenben. Az Atya "elsbbsge" nem lehet idbeli elsbbsg. Nem lehet jelentsg- vagy hatalombeli elsbbsg sem. Csakis eredetbeli elsbbsge van.

A Szenthromsgban a szemlyeket illet lnyeges alapelv az, hogy csak az egymssal val kapcsolatukban klnbznek, ms dolgokban azonban egyek. Ezrt amikor azt mondjuk, hogy az Atya szeret minket, egyttal a Fi s a Szent Szellem szeretetrl is beszlnk. Amikor azt mondjuk, hogy a Fi jelen van azok gylekezetben, akik hisznek benne, egyttal kifejezzk az Atya s a Szent Szellem jelenltt is. Amikor azt mondjuk, hogy a Szent Szellem felruhz bennnket ervel, tudnunk kell, hogy ezt az Atyval s a Fival egytt teszi. Az, hogy a hrom isteni szemly kzs tevkenysge mgis egy-egy szemlynek tulajdonttatik, abbl tkrz vissza valamit, hogy az illet szemlynek milyen szerepe van a Szenthromsgban.

Mindent egybevetve lthatjuk, hogy az jszvetsg gy jelenti ki neknk Jzust, mint aki EGY az Atyval s mgis megklnbztethet tle. Az "egynemzett" kifejezs (grg: monogenes) azt mutatja, hogy a Fi az Atytl "kapta magt", s nem beszl idpontrl, hanem a kettjk kztti kapcsolatrl. Az Atya a Fi eredete, a Fi rkk az Atytl szrmazik, ezrt ugyanolyan rk termszet. A Szent Szellemet az Atya s a Fi kldte a vilgba. Ugyanaz az eredete, ugyanolyan rk termszet, s ugyangy rszt vesz a bels isteni adsban, nyersben s egysgben.

Az 1 Timteus 6:16 ezt mondja:

v egyedl a halhatatlansg, aki megkzelthetetlen vilgossgban lakik...

Nem csupn Isten szentsgrl beszl, hanem kikutathatatlansgrl is. Az, hogy mi, Isten teremtmnyei nem tudjuk rtelmnkkel felfogni Isten rk termszett, nem lehet rv a Szenthromsg ellen. Isten ms dimenziban l, mint amit mi ismernk. Egy titokban nyilatkoztatta ki magt, amely tbbet nyjt szmunkra, mint amit kpesek vagyunk krni s vrni. Ezrt hlsak vagyunk, hogy olyan sokat mutatott meg magbl. Mg ha nem is tudjuk t teljesen megrteni, a szeretet s az egysg, amelyek az termszetbl adattak neknk, vilgos tmutatk letnkben s tetteinkben itt s most. Isten azt akarja, hogy ismerjk t, hogy valdi s l kapcsolatba kerlhessnk vele. Az t ennek elrsre, mindenki eltt szabad.

 

Htrkp

chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ra
 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!