tants : J nek de rossz oldalon |
J nek de rossz oldalon
Izrael remnytelen helyzetben volt. Csapdba kerltek, elttk a Vrs tenger, jobbrl s balrl hegyek. Htulrl pedig a feldhdtt fra s pnclozott harcikocsijai kzeledtek hozzjuk.
Ez egy ismert trtnet, legalbb egyszer mr mindenki hallotta a gylekezetben. Izrael npt Isten hatalmas veszlyhelyzetbe vezette, ahol flelmetes ellensg vette ket krl. Brmilyen hihetetlenl is hangzik, Isten szndkosan vezette npt erre a bizonytalan terletre. gy hiszem, hogy ez a trtnet nagyon fontos a mai gylekezetnek annak ellenre, hogy rgmlt trtnelmi esemny.
Izrael csapdba kerlt, ltszlag magra maradva. Ezrt pedig Izrael tborban eluralkodott a pnik. Az asszonyok s gyerekek srtak, fejvesztetten szaladgltak az apk s nagyapk kztt. Egy csoport feldhdtt vn elment Mzeshez, a np vezetjhez s gy vdoltk: "Nem volt elg a nyomorsgbl Egyiptomban? Azrt rngattl ide minket, hogy meghaljunk. Mr Egyiptomban megmondtuk neked, hogy hagyj minket bkn. Sokkal jobb a fra rabszolgjnak lenni, mint meghalni ebben a nyomorult pusztasgban!"
Vajon Mzesnek ebben az rban tmadt-e brmifle ktsge? Elkpzelem, amint trdre esik s gy kilt: "Uram, mi trtnik? Hogyan lehet ez a Te akaratod szmunkra?" gy tnik, Isten megdorglta Mzest, amikor vlaszolt: "Mirt kiltasz nhozzm? Szlj Izrel fiaihoz, hogy induljanak tnak." (2Mzes 14:15).
Csodlatoskppen, abban a stt pillanatban Isten szabadt csodt tett Izraellel. Hirtelen feltmadt a szl, olyan ersen, hogy kt rszre osztotta a tengert. A csodlatos meneklsi tvonallal elttk a np szraz lbbal tkelt a tengeren. Amikor a fra s hadserege megprblta ket kvetni, a hullmok lezdultak s elbortotta ket a hatalmas vztmeg.
"gy szabadtotta meg az R azon a napon Izrelt Egyiptom hatalmbl. s ltta Izrel az egyiptomiakat holtan a tenger partjn. Amikor ltta Izrel, hogy milyen nagy hatalommal bnt el az R Egyiptommal, flni kezdte a np az URat. Hitt az Rnak s szolgjnak, Mzesnek." (2Mzes 14:30-31).
Arra bztatlak, hogy jegyezd fel a kvetkez igket ebbl a szakaszbl, mert ez az zenetem magja: "Amikor ltta Izrel, hogy milyen nagy hatalommal bnt el az R Egyiptommal ... Akkor ezt az neket nekelte Mzes Izrel fiaival egytt az Rnak" (14:31-15:1, kiemels tlem)
Amikor meglttk az izrealitk, hogy mi trtnt, elvettk dobjaikat s egy dicssges Istent magasztal neket kezdtek nekelni: "nekelek az Rnak, mert igen felsges, lovat lovasval a tengerbe vetett. Erm s nekem az R, megszabadtott engem. az n Istenem, t dicstem, atym Istene, t magasztalom. ... Ki olyan az istenek kztt, mint te vagy, URam? Ki olyan felsges, mint te vagy szentsgedben?" (15:1-2,11).
Ez a megfelel nek volt, de Isten npe rossz oldalon nekelte.
Az Izraelitk gyzelmi neke nem a Vrs tenger megfelel oldaln hangzott el - azaz a prbattel oldaln. Ehelyett akkor nekeltk, amikor lttk Isten erejt dolgozni - miutn a szabadtsuk megtrtnt. "Akkor ezt az neket nekelte Mzes Izrel fiaival egytt az Rnak" (2Mzes 15:1)
St, a np gy beszlt: "Micsoda hatalmas bizonysg! Csak gondolj bele. Ezt a csodt vilg pognyai s gonsztevi is meslni fogjk. Tudni fogjk, hogy a mi Istennk mindenhat!" "Npek halljk, s megremegnek, fjdalomban vonaglanak Filisztea laki. Megzavarodnak majd Edm fejedelmei, Mb hatalmasait rettegs fogja el, ktsgbe esik Knan minden lakosa" (15:14-15).
Mennyire biztonsgban s ersnek rezhette magt Isten npe! Arrl nekeltek, hogy mennyire fognak tlk rettegni s milyen tiszteletet fognak kapni mostantl. Mintha csak ezt mondtk volna: "Egy egy erteljes bizonysg. Dicsekedhetnk azzal, hogy Isten kihozott minket egy teljesen remnytelen helyzetbl. Mindenki tudni fogja, hogy az r velnk van csodlatos erejvel s hatalmval."
Azonban ez a bizonysg nem az Izraelitkrl szlt. Egyedl Istenrl. Az r azt mondta: "n pedig megkemnytem az egyiptomiak szvt, hogy menjenek utnuk. gy mutatom meg dicssgemet a fran s egsz haderejn, harci kocsijain s lovasain. Majd megtudja Egyiptom, hogy n vagyok az R, amikor megmutatom dicssgemet a fran, harci kocsijain s lovasain." (14:17-18). Isten elismertette hatalmt Egyiptommal. Ekzben Izrael elbukott a prbattelen. Egyedl Mzesnek volt joga nekelni a nehz helyet gyztes oldaln. Egyszval a np a j neket nekelte a rossz oldalon. Megvolt a bizonysguk Isten szabadtsrl, de nem volt bizonysguk arrl, hogy bznak Benne.
Ltjtok? Ez az nek - a hit neke - az volt, amelyet Isten svrogva vrt a prbattel oldaln. Brki tud nekelni, a gyzelem utn. Mg a legnagyobb ktelkedk is rmmel tudnak nekelni Istennek, ha ttrst ad. De egy ilyen nek nem a hitrl tesz bizonysgot.
A jelen rban olyan keresztnyekre van szksg, akik megtanultk a nehzsg prbattelnek oldaln nekelni a szabadts dalt.
Gedeonnak sszesen egy 300 frfibl ll kis serege volt, de hittel kiltott a csata eltt. Mennyire vgyhatott Isten egy Gedeonra, hogy kiemelkedjen a megflemltett npbl a Vrs tengernl, s mindenkit emlkeztessen Isten irntuk tanstott mltbeli hsgre. Amint ltjtok, ami az Urat illeti, a legsttebb pillanatban kell killni. Akkor, amikor minden remnytelennek tnik, amikor nem ltszik kit, amikor egyedl csak Isten tud megmenteni s megszabadtani. Izrael vszhelyzete a Vrs-tengernl Istentl kapott lehetsg volt a tanulsra, egy olyan pillanat, amikor a hitket tudtk pteni. A hitet mskpp nem lehet tesztelni, akkor, amikor minden simn megy.
Brcsak megemlkezett volna Izrael Isten csodira, amelyeket Egyiptomban tett rtk. Brcsak bztak volna a szavban, hogy gy hordozza ket a karjaiban, ahogy az apa viszi a gyermekt. Brcsak nhnyan elkezdtek volna egy dicst neket, azt, amelyet ksbb nekeltek a msik oldalon. Brcsak bzott volna a np az rban, ezt kiltva: " az n erm! Az n Uram gyzni fog. Ki hasonl hozzd, Uram?" Mondjtok, mi trtnt volna?
Istenbe vetett ers, maradand hitet alapozhattak volna meg - olyan hitet, amely killta volna a nehzsgk prbjt. Hitk olyan rendthetetlenn vlt volna, hogy az elttk ll pusztai vndorls nehzsgein is tvitte volna ket. Olyan hietet tudhattak volna maguknak, amely alapra ptkezhettek volna. s idvel megtanultk volna minden krlmnyek kztt ldani Istent, olyan ers hittel, ami mg a poklot is megrengette volna.
De Izrael nem nekelt. Inkbb duzzogtak. Zgoldtak s panaszkodtak. Azzal vdoltk Istent, hogy elhanyagolja ket. Minden irntuk tanstott szeretett s trdst megkrdjeleztk.
Felteheted a krdst: "Hogy nekelhet brki is szabadtsrl szl neket, ha ppen olyan nyomorultul rzi magt, mint akkor Izrael?"
Nhny olvas taln azt mondja: "Nem termszetes dolog ilyen krlmnyek kztt nekelni. Mi emberek vagyunk csupn. Ha Izrael helyben lettnk volna, mi is gy reagltunk volna, mint k. Ordtottunk volna a flelemtl. Teljesen termszetes dolog a csaldunkra, hzastrsunkra, gyermekeinkre gondolni, amikor ilyen prbattel eltt llunk."
Ne rtsetek flre: A mi Istennk gondoskod, szeret Atya. Megvan az ideje a srsnak, a haragunk kifejezsnek. Krisztus testben jelenleg is sokakat a jvtl val flelem gyztt le, attl val flelem, hogy hogyan lik tl. Tbb mint hsz ve gylekezeti psztorknt ezt a tmakrt nem kezelem knnyedn. Gyakran imdkozom: "Uram, tnyleg azt kveteled, hogy az emberek rvendezzenek, amikor nincs munkjuk s elvesztik otthonaikat? Ktsgbeesettek, mert szenvednek. Nincs kedvk nekelni. Nem tudnl egy kis knnyebbsget adni nekik?"
Az evangliumokon keresztl ltjuk, ahogy az r megdorglja tantvnyait hitetlensgk miatt: "Hol a ti hitetek?" Ezt a jelenetet jra s jra megtalljuk. Azonban gy hiszem, az r nem dorglta meg Mzest, amikor az mondta neki: "Mirt kiltasz hozzm?" Isten azonban egyltaln nem veszi trfra, ha az emberek megsrtik t. Arra cloztak, hogy Isten meg akarja engedni, hogy az ellensg elpuszttsa gyermekeiket. s t bntotta ez a vd.
"De gyermekeitek, akikrl azt mondttok, hogy prdra jutnak, s fiaitok, akik ma mg nem tudjk, mi a j s mi a rossz, k bemennek majd oda, mert nekik adom azt, k veszik birtokba" (5Mzes 1:39).
Amikor bajban vagyunk, mindent tekintetbe vve az rhoz kell kiltanunk. Amikor gytrdnk a helyzetnk miatt, imdkozzunk: "Uram segts!" Minden fjdalmunkat s kibrndultsgunkat vigyk el, mert vgyik arra, hogy halljon minket. Aztn, ha kintttk a szvnket neki, arra vgyik, hogy hitbl fellljunk, szembenzznk a nehzsggel s kijelentsk: "Semmit nem tudok a magam erejbl tenni. Isten az n erm. Ezrt nem flek. Szilrdan fogok llni s meg fogom ltni az r szabadtst."
Izrael a megszabadulsa utn nekelt gyzelmi neket. Nem hitbl, hanem megknnyebblsbl. Ez a dal nem a bizalomra plt. Hrom nappal ksbb derlt erre fny, amikor Izrael visszatrt a rgi ktsg s flelem svnyre a kvetkez prbattelnl.
Szeretteim, gondoskod s szeret Atynk van, akit megrintenek a mi ertlensgnkbl fakad rzseink. Mg Jzus is srt a megprbltats rjban, ezrt elskzbl ismeri a mi fjdalmainkat. Elkldte Szent Szellemt, hogy vigasztaljon bennnket, remnyt s bkt szljon a lelknknek.
A vilg vrja tlnk a dalt amikor legnehezebb idszakunkban vagyunk.
"Amikor Babilon folyi mellett laktunk, srtunk, ha a Sionra gondoltunk. Az ott lev fzfkra akasztottuk hrfinkat. Mert akik elhurcoltak minket, nekszt kveteltek tlnk, s akik sanyargattak, rmneket: nekeljetek neknk a Sion-nekekbl! Hogyan nekelhetnnk neket az Rrl idegen fldn?" (Zsoltrok 137:1-4).
Ez a zsoltr Izrael babiloni fogsgt mutatja be. Ekkorra Isten npe mindent elvesztett, belertve szlfldjt. Foglyulejtik pedig azokat a gyzelmi nekeket akartk hallani, amelyekrl az Izraelitk hresek voltak. "nekeljetek neknk! Adjtok el a jl ismert dalitokat. Hallottunk azokrl a gyzedelmi nekekrl, amelyeket Isteneteknek ajnlottatok. nekeljtek azokat neknk."
Szeretteim, a vilg most is gyzelmi neket kvetel Isten nptl. Ez kihvs szmunkra. Amit valjban tudni akarnak az az: "Hogyan fogsz reaglni erre a jelenlegi nehzsgre? Hallottunk arrl, hogy a te Istened hsges s ers. s most rendkvl nehz helyzetben vagy. Vajon abbahagyod az neklst? Vagy bzol Istenedben az ilyen helyzetekben is? Mieltt ebbe a helyzetbe kerltl, az hsgrl nekeltl. Az hazugsg volt? Most mirt nem nekelsz? Megvltozott az Istened? Csak meskrl nekeltl akkor? A szabadtsrl szl nekeid csak kitalcik voltak? Kitart a hited, amikor a nehz idk jnnek?"
Nem hiszem azt, hogy ez a kvetels csak gnyolds lett volna egyedl. gy hiszem, a babiloniak bizonysgttelt akartak hallani. Sajt vallsuk res, szraz, remnytelen volt. Isten Igjbl tudjuk, hogy a gonoszoknak nincs bkessgk. s a vilg bkre vgyik, ahogyan mi is.
Nemrgiben egy folyirat cmlapja a kvetkezt harsogta: "New York City - Buli Minden jjel!" Valban, htvgenkt jszaka a Times Square-en alig lehet mozdulni a hatalmas bulizni vgy tmegtl. Azonban ks jszaka, hajnali 2-3 krl elkezddik a jajgats. Ktsgbeesett hangok hallatszanak az utckrl, felfedve ezeknek a buliknak a gytrelmt. A hangok ismtldnek s eltveszthetetlenek: Az emberi llek gytrelmei az ressg s remnytelensg miatt.
Amikor ezt a zsoltrt olvasom, meg vagyok rla gyzdve, hogy a babiloniak ugyanilyen elkeseredettek voltak. Hallottak Izrael Istenrl, arrl az Istenrl, aki csodkat tett, aki trdtt npvel, aki a biztonsg bstyja volt npe szmra. Ezek a fogvatartk igaz bizonysgot akartak ltni. Szinte knyrgsnek kpzelem, ahogy mondtk: "Krlek, nekeljtek neknk azokat a vidm nekeket, amit Sionban. Mutasstok meg neknk azt az Istent, akinek van ereje remnyt adni a nehz idkben. Ha ez a ti Istenetek, mirt srtok most? Hol a bkessgetek, az rmtk? Hol az ereje, amit nektek sznt?"
A babiloniaknak szksgk volt arra, hogy lssk Isten npt gyzelmi dalt nekelni, amikor a legnehezebb idszakukban voltak. Olyan bizonysgra vgytak, amely mindegy hogyan, de bkessget ad a szvknek. Elkpzelem ket, ahogy mondjk: "Akr csodt is mutathatntok neknk, de az sem szmtana. Nem rdekel minket, ha a sntk jrnak vagy a vakok ltnak. Egy olyan embert akarunk ltni, akinek az Istene a bkessg forrsa akkor is, ha minden rosszra fordul. Erre a csodra vgyunk."
"Akinek szilrd a jelleme, azt megrzd teljes bkben, mert benned bzik" (zsais 26:3). Szeretteim, ez ugyanaz a csoda, az a termszetfeletti jelensgm amit a vilg most ltni akar.
A fogsgba esett Izraelitk sznalmas bizonysgai voltak Isten hsgnek.
Azok az Izraelitk, akik lncba verve ltek Babilonban, nem nekeltek. Egyrtelm, hogy semmit nem tanultak sajt tapasztalataik utn. Brmilyen prbattelen mentek t, az hiba volt. Minden figyelmeztets, prfcia, remnyteli zenet az rtl felesleges volt szmukra.
gy aztn a babiloniak kibrndultan otthagytk ket. Taln ezt mondtk magukban: "Ezeke az Izraelitk semmiben nem klnbznek tlnk. Azt gondoltuk, hatalmas Istenk van, de kptelen rmt adni nekik a nehzsgeikben. Mi rtelme keresni egy ilyen Istent? Egyltaln nincs remny a fldn. Amikor jn a nehzsg, ezek az Izraelitk ugyangy ktsgbeesnek mint mi."
Szeretteim, ez a vilg nem reagl a j igehirdetsekre. A gylekezeti programok nincsenek rjuk hatssal. Mg a gygyulsoknak is kis hatsa van, amita annyi "csodatev gygyszert" talltak fel az letk sorn. Lttak mr bypass mttet , lbvisszavarrst, szv, szem, td, mjtltetst, olyan gygyulsokat, amelyeket egybknt Isten blcsessge tesz lehetv.
A vilg olyan keresztny ltvnya utn svrgog, aki mlysges prbattelben van - olyan valaki utn, aki bajban van, falhoz szortva, nincs meneklsi tja - s mgis nekel. Ez a keresztny rvenezik s bzik Istenben. Nem panaszkodik a helyzete miatt. Ehelyett Isten hsgrl nekel. Sem emberben, sem a krlmnyekben nem bzik, hanem egyedl Istenben.
Ez az a csoda, ami megnyeri az elveszetteket: az igaz bkessg csodja a stt idkben. Mirt? A vilgi s gonosz emberek szintn nehz helyzetben vannak s remnyre vgynak.
A ktsgeinkre mg a prbattel oldaln hallos csapst kell mrnnk, klnben nyilvnos zgoldk lesznk.
A gyzelem utn nekelt gyzelmi nek nem a hit igaz dala. Mirt? A ktsgeinkre nem mrtnk hallos csapst a tapasztalataink alapjn. Azaz, amikor csodlatos szabadtst lnk t, idlegesen elraszt a hlaads folyama. Termszetes mdon rlnk, mert Istennk kegyelmesen cselekedett a mi javunkra minden ktsgnk ellenre. Nos, akkor mi van a ktsgeinkkel? Csak mg jobban elmlylnek a szvnkben.
Kedves szent, a tny az, hogy Isten vezetett tgeg a jelenlegi helyzetbe. Minden oldalrl akadly vesz krl, mgpedig gy, hogy ltszlag az ellensg kzelt. s Mzeshez hasonlan mondhatod: "Uram, hsgesen vezettl engem egsz letemben. Nem rtem, hogy min megyek keresztl. A jv annyira sivrnak tnik."
Jelenleg olyan kaotikus idket lnk, amilyet a vilg mg nem ltott. Stn pedig a flelmet hasznlja arra, hogy tmegeket knozzon. s mindezek kzepette a mi Urunk hvja az npt: "Hogyan fogod kezelni ezt? Elhiszed az n greteimet mindannak ellenre ami krltted trtnik? Bzol-e bennem a legmlysgesebb flelmeid ellenre?"
Ahhoz, hogy ezt megtehessk, az rra kell irnytanunk gondolatainkat: "Akinek szilrd a jelleme, azt megrzd teljes bkben, mert benned bzik." (zsais 26:3). Ebbe beletartozik az akaratunk is. Mindegy, hogy mennyire komolyra fordul a helyzetnk, a hit fel kell tmadjon bennnk ezt mondva: "Nem rdg, nem vilg! n abban bzom, Aki mindig hsgesen megszabadtott engem."
Ekkor jn a tkletes bke. Ezt maga az r adja, aki gynyrsgt leli abban, ha Benne bzunk. Aztn amikor a kosz vesz krl, az letnk erteljes rmzenetet hirdet. Olyan dalt adott szmunkra, amit a vilgnak kell nekelnnk: "Az r hsgesl. tlt az npn!"
|